maandag 31 januari 2011

De Knipmode: vaak nèt niet

Ik heb een haat-liefde verhouding met het zelfmaakmode tijdschrift Knipmode. Van de ene kant zijn de patronen vaak moderner en vlotter dan die in de Burda of de Diana. Van de andere kant klopt er vaak niks van en moet je zelf de patronen bijschaven.

Ik zie wel vaker het tegenargument dat dat niet aan de Knip ligt, maar aan de 'onervaren naaisters of hobbynnaaisters die te veel willen'. Ik heb lange tijd gedacht dat daar waarschijnlijk wel wat in zat. Ik was nog niet zo lang bezig en snapte er soms helemaal niks van. Het begon me echter op te vallen dat ik veel minder problemen had met de patronen uit de Burda Style en de Ottobre. Bovendien maakte ik bijna alleen dingen met een moeilijkheidsgraad van maximaal 2 stippen. Even ter verduidelijking. Volgens de Knip zelf (pagina 3 onderaan) staat 1 stip voor 'bijna geen ervaring', 1,5 stip voor 'weinig ervaring' en 2 stippen voor 'meer ervaring'.

Dat is natuurlijk erg subjectief, maar bij 'bijna geen ervaring' denk ik aan iemand die een patroon zelf weet over te tekenen, weet hoe je dat patroon op het stof moet leggen en hoe je het moet uitknippen en hoe je op een naaimachine in een rechte lijn kan stikken en weet dat je de naden moet zigzaggen om af te werken. Zoiets ongeveer. Dat kon ik allemaal, plus nog het een en ander meer (rits inzetten, mouwen en broekspijpen er goed inzetten). Toch lukte het me regelmatig niet en zat ik soms wekenlang erg gefrustreerd op de werkbeschrijving te puzzelen.

Intussen heb ik nu al een flink aantal weken naailes, van een gediplomeerde naaister en een gediplomeerde coupeuse. En ik ben er inmiddels achter dat het niet aan mij ligt, want zij komen er met dezelfde patronen ook niet uit. Nu hebben zij ervaring genoeg om het dan allemaal zo aan te passen dat het dan toch nog lukt. En inmiddels ben ik bij de Knip ook wat makkelijker geworden en beschouw ik een patroon van de Knip bij voorbaat al als 'een ruwe schets van wat het moet zijn'.

Vandaag had er weer zo eentje. Ik ben begonnen aan de trui 9a uit de Knip van september 2010 (zie vorig bericht). Nu heb ik even de pagina met de foto en de werktekening ingescand ter illustratie:


Het viel mij in eerste instantie niet op. En de naailerares ook niet. Pas toen we aan het knippen waren en het een en ander aan het nameten waren. Toen zagen we het ineens. De trui op de foto is niet helemaal dezelfde  trui zoals die in de werktekening en op het patroonblad is weergegeven. De mouw is op de foto namelijk lang, en op de werktekening en het patroon tot net over de elleboog! Het stof had ik speciaal gekocht voor dit model, en ik had de stofhoeveelheid aangehouden die bij de beschrijving stond + plus wat centimeters extra voor wat speling. Maar ik had niet genoeg om een halve armlengte extra aan te knippen! We gaan het anders oplossen: we gaan de mouwomslag nu een beetje anders doen. Niet 2x omslaan, maar 1x en dan een klein naadje aan de binnenkant. Ik wil namelijk een lange mouw en geen korte.

Toch. Ik kan me hier een beetje boos over maken. Dat je een beetje extra stof moet berekenen, dat snap ik ook wel. Maar hoeveel extra moet ik dan bij de Knip gaan aanhouden? 1 meter? Dat is toch zot? Dat hoef ik bij andere patroonbladen ook niet te doen. Het gaat wel goedkomen, al gaat het niet precies de trui worden die ik had willen hebben. Maar erg blij ben ik er niet mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten