donderdag 27 januari 2011

3 rokjes (Burda 12/2010, patroon 123a)

Een aantal weken geleden was er op de markt uitverkoop van de winterstoffen en moest er plaats worden gemaakt voor de carnevalsstoffen. En een paar weken geleden kwam het bericht dat stoffenwinkel Toetenel er mee stopt en dat al het stof voor de helft van de prijs weg ging. Het leidde allemaal tot een flinke inkoopgolf en inmiddels liggen de plastic zakken met stof tegen de muur van de hobbykamer opgestapeld. En met m'n nieuwe overlock had ik ook nog niet zo veel gedaan. Hoogste tijd om weer te gaan naaien.

Ik heb voor het eerst de overlocker weer aangeraakt, sinds enkele weken na de aanschaf ervan. De overlocker en ik hadden namelijk altijd onenigheid. Hij liep telkens vast na een halve, of maximaal een hele naad en dan was ik weer 45-60 minuten bezig om de prop stof uit de machine los te peuteren en opnieuw in te rijgen. Zware frustratie elke keer, een paar keer tot bijna tranen aan toe. Maar dit keer was ik vast besloten me niet gewonnen te geven. En ik weet inmiddels wat er fout ging elke keer. Ik zocht de fout telkens bij het inrijgen. Ik dacht dat ik het daar wel fout deed, omdat dat het lastigste gedeelte is. Maar m'n vriend zag de fout ineens: ik moet de 4 draden bij de start op een bepaalde manier neer leggen, want anders raakt alles in de knoop en loopt alles vast. En inderdaad. Zo simpel was het. Het ging niet fout tijdens het inrijgen maar bij het neerleggen van de 4 draden aan de start!

Het resultaat van een vlekkeloos lopende overlocker (en hulp bij het eerste rokje in de naailes die ik volg) is 3 (!) rokjes, allemaal hetzelfde patroon. Wel totaal andere stof en kleur. Het is het patroon 123a uit de Burda van afgelopen december, maar dan verlengd. Ik vond de rok voor mij veel te kort.

Het eerste rokje is van zwarte wol. Ik wilde al een tijdje een simpele zwarte rok zonder toeters en bellen. Je kunt er namelijk zo veel mee combineren. Het stof kwam van de uitverkoop van de markt en was 2 Euro per meter (ik had 1 meter nodig voor de rok). Ik heb hier geen foto's van gemaakt; het is een vrij standaard, simpel rokje. Niet zo interessant.

Het tweede rokje is van geweven wol. Dit kwam van dezelfde kraam als het zwarte wol en kostte ook 2 Euro per meter (1 meter nodig voor de rok). Toen hij bijna af was had ik hem meegenomen naar de naailes. De dames hadden een leuk idee: een paar grote sierknopen voorop naaien. Met het resultaat ben ik helemaal verguld:


En van deze stof, die ik voor 8 Euro per meter heb gekocht en die perfect bij m'n nieuwe laarzen past, heb ik nog een derde rokje gemaakt:


Op naar het volgende project!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten