zondag 20 maart 2011

Grote stoffeninkoop

Dit weekend was er Stoffenspektakel in Eindhoven. Samen met de naaijuf hebben we een lapje uitgezocht voor een van de cursisten die over een paar weken is uitgeteld en een meisje krijgt. We gaan met z'n allen wat voor de kleine maken, als kraamcadeau.

Voor mezelf heb ik voor de komende lente en zomer ook het een en ander ingeslagen. Veel tricot dit keer, aangezien ik eindelijk een locker heb, en er tegenwoordig zelfs mee overweg kan.

Om te beginnen een lapje tricot, wit met kleurig desin. Ik wil er een jurkje van maken. Het is erg dun tricot, dus er moet echt een onderjurk onder. Die ga ik maken van gebroken wit stretch satijn. Zo'n onderjurk is altijd wel handig om te hebben. Van het tricot heb ik 3 meter (a 2 Euro per meter) en het stretch satijn 1,25 meter (a 8 Euro per meter).


Iets waar ik langer naar zocht: gebreid/gehaakt wit katoen van goede kwaliteit om een bolerootje of een cardigan met korte mouwen te maken, voor de zomer. 1 meter van gekocht, voor 10 Euro per meter.


Zeer dun wit katoen met een werkje, Voor een wijde blouse/tuniek voor de lente/zomer. 2 meter van gekocht, voor 6 Euro per meter.


Een coupon, redelijk dik tricot, van 1,50 x 1,50 m, voor 10 Euro. Bij thuiskomst blijkt het ruim 1,60 x 1,50 m zijn. Als ik er een simpel jurkje uit weet te halen wordt het een jurkje. Anders wordt er een fladderokje van gemaakt.


En dan als laatste een experiment. Ik zag dit gebreid/gehaakt 'psychedelische-kleurtjes-jaren-70' stof liggen. Meteen zag ik een broek met van die flare pijpen voor me en dat beeld liet me maar niet los. Er zitten flink gaatjes in, dus er zal onder zo'n broek een strakke legging moeten (wit heb ik nog in de kast liggen). Ik weet ook nog niet welk patroon ik moet gaan gebruiken en hoe ik hier een vredesnaam een band of rits aan of in moet naaien, maar dat wordt dan een leuke uitdaging. En als het niet lukt: jammer dan. Het stof was 4 Euro per meter en ik heb 3 meter genomen, vooral omdat het stof maar 1,30 m breed is en ik dus flare pijpen wil.



Niet alleen qua stoffen heb ik m'n ogen uitgekeken, maar ook de creaties van sommige dames die er rondliepen waren niet mis. Er zaten enorm creatieve dingen bij. Misschien moet ik volgend jaar eens m'n camera meenemen en eens wat van deze creaties op foto vastleggen. Soort van 'mode-overzicht van het Stoffenspektakel'. Ik denk dat menig designer er nog jaloers op kan zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten